5 kwietnia 2014

13. "Kamienie na szaniec"


Autor: Aleksander Kamiński
Tytuł: "Kamienie na szaniec"
Liczna stron: 206
Data premiery: 1995
Wydawca: Książnica

Kamienie na szaniec [Aleksander Kamiński]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE
Kamienie na szaniec [Aleksander Kamiński]  - KLIKAJ I SłUCHAJ ONLINE
"A kiedy trzeba, na śmierć idą po kolei. Jak kamienie przez Boga rzucone na szaniec"


Nie jest to moje pierwsze spotkanie z tą powieścią. Czytałam ją w gimnazjum jako lekturę, jednak wtedy nie dostrzegałam w niej tego, co widzę teraz. Może jednak od początku...

Aleksander Kamiński opisał losy trzech młodych mężczyzn: Alka, Rudego oraz Zośki.

Aleksy Dawidowski (Alek)- sportowiec z ogromną ambicją. Chciał być we wszystkim najlepszy, szczególnie dostrzegalne było to w akcjach sabotażowych.
Jan Bytnar (Rudy) - cichy, nieśmiały, skromny. Mistrz kuchni, wszechstronny artysta. Przodował w akcjach sabotażowych dotyczących malowania haseł na murach.
Tadeusz Zawadzki (Zośka) - cichy, spokojny, opanowany - po prostu idealny przywódca. Wszyscy słuchali rad młodzieńca, który zawsze podchodził do sprawy bardzo poważnie. 


W powieści Aleksandra Kamińskiego widzimy ich działalność w ramach Małego Sabotażu. Możemy dowiedzieć się jak młodzi ludzie starali walczyć z Niemcami. Ponadto ukazuje uniwersalne wartości, którymi każdy z nas powinien się kierować, np. honor, braterstwo, jedność, przyjaźń. Pomimo tak młodego wieku są wzorami do naśladowania dla nas wszystkich.

 Cieszę się, że sięgnęłam po nią ponownie, ponieważ dzięki temu dostrzegłam więcej rzeczy, które kilka lat temu uznałam za błahe, nieważne. Piękna, a zarazem przygnębiająca. Naprawdę warto ją przeczytać, bo zmusza do refleksji.


Jak można określić tą powieść jednym słowem? Nie można.. Książka wiąże się ze skrajnymi uczuciami: miłością i bólem, walką i śmiercią. 

Poza tym, nie tak dawno pojawiła się ekranizacja. Moim zdaniem, ma ona niewiele wspólnego z książką. Twórcy skupili się na Rudym i Zośce (w szczególności na nim), ukazali akcję pod Arsenałem i ostatnią pod Sieczychami, w której zginął Tadeusz Zawadzki. Pominięto tak ważną osobę, jaką był z całą pewnością Alek. Jak już wcześniej wspomniałam, film był całkiem inny. Jednak dla osób, które nie przeczytały książki lub nie pamiętały z niej za wiele, ekranizacja mogła wywrzeć ogromne wrażenie, w szczególności sceny tortur Rudego... 


Ocena książki: 10/10 - jedna z najlepszych lektur i książek, jakie przeczytałam

Ocena filmu: 5/10 - w prawdzie nie porwał mnie, jednak chwilami sceny były naprawdę realistyczne



__________________________________
Powieść bierze udział w wyzwaniach:
"Grunt to okładka"
"Wyzwanie KLUCZNIK"



Źródło okładki: zdjęcie własne
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.