14 maja 2014

19. Paul Brannigan - "Dave Grohl. Oto moje (po)wołanie"


Autor: Paul Brannigan
Tytuł: "Dave Grohl. Oto moje (po)wołanie"
Tytuł oryginału: "Dave Grohl. This is a call"
Liczba stron: 416
Data premiery: 6 marca 2013
Wydawca: Wydawnictwo Sin Qua Non

Dave Grohl. Oto moje (po)wołanie [Paul Brannigan]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

"Zdaniem tych osób pewnie powinienem był stać się jakimś ponurym odludkiem i po prostu zniknąć. Nie ma Nirvany, nie ma mnie i to koniec mojego życia. [...] Nirvana przestała istnieć, gdy ja nie powiedziałem jeszcze ostatniego słowa...i nadal go kurwa nie powiedziałem."


Dave Grohl jest niczym człowiek orkiestra. Gra na gitarze elektrycznej, akustycznej oraz basowej, a także na perkusji i pianinie. Członek legendarnego zespołu Nirvana oraz założyciel Foo Fighters. Wydawałoby się, że jego życie było proste, usłane różami. Cóż... nic bardziej mylnego!Wychował się w rozbitej rodzinie, jednak już od najmłodszych lat przejawiał talent muzyczny. Mając 12 lat zaczął uczyć się gry na gitarze i komponował pierwsze piosenki, zaś trzy lata później dołączył do pierwszego zespołu rockowego w swojej karierze. W ciągu kilku lat występował w paru bandach, jednak przełom nastąpił w 1990 roku. Jego ówczesny zespół "Screams" był o krok od rozpadu. Wtedy Dave Grohl udał się na koncert Melvins, gdzie za kulisami poznał Kurta Cobaina i Krista Novoselica. Dowiedział się, że szukają perkusisty i długo nie zastanawiając się na tym, zadzwonił do Novoselica, który przyjął jego propozycję. Od tamtej chwili Dave Grohl stał się perkusistą kultowego zespołu Nirvana z charyzmatycznym Kurtem Cobainem na czele. Jednak cztery lata później i ten zespół się rozpadł. Grohl nie próżnował i razem z Patem Smearem założyli Foo Fighters, w którym grają do dziś.


Dave Grohl - człowiek legenda. Od kilku lat słucham muzyki rockowej, dlatego też jego osoba nie jest mi obca. Jednak bardzo trudno jest mi go ocenić, w sumie to nie należy do moich zadań. Biografia muzyka stworzona przez Paula Brannigana jest bardzo dobra. Nie znajdziemy w niej żadnych pikantnych smaczków, sensacji, plotek i romansów, więc jeżeli ktoś zamierza sięgnąć po nią tylko w poszukiwaniu tego typu rzeczy, to się rozczaruje. Dave Grohl to samouk, multiinstrumentalista, który pokazał całemu światu, że nawet po rozpadzie takiego zespołu jak Nirvana, potrafił się pozbierać i stworzyć nowy, który przez wielu uznawany jest za niesamowity. Jeszcze przed lekturą tej biografii wiedziałam, że Amerykanin jest naprawdę niezwykłą osobą, jednak zaraz po przeczytaniu byłam już tego pewna.

Książka zaczyna się od zdania: "Dave Grohl właśnie dał mi w twarz". Czy po takim wstępie nie bylibyście zaciekawieni co może wydarzyć się potem? Brannigan posługuje się specyficznym językiem, który od samego początku mi się spodobał. Ponadto rozmawiała z muzykiem jak równy z równym, co pokazuje, że pomimo sławy gitarzysta Foo Fighters nie "gwiazdorzy". Poza tym, ta książka to nie tylko biografia Dave'a, lecz przekrój historii punku w Stanach Zjednoczonych. Pochłonęłam ją w ciągu dwóch dni i gdy ją kończyłam, nie mogłam uwierzyć w to, że udało mi się ją przeczytać tak szybko.




Ocena: 8/10 - ocena baaardzo subiektywna, ze względu na tematykę, historię oraz człowieka, o którym mowa w biografii.



Za możliwość przeczytania tej książki bardzo dziękuję Wydawnictwu Sin Qua Non




             __________________________________________________
Książka bierze udział w wyzwaniach:

"Pod hasłem"
"Nie tylko literatura piękna"
"Czytam opasłe tomiska"






Źródło okładki: www.wsqn.pl
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.