22 lipca 2014

30. Veronica Roth - "Niezgodna"


Autor: Veronica Roth
Tytuł: "Niezgodna"
Tytuł oryginału: "Divergent"
Seria: Niezgodna, t. I
Liczba stron: 352
Data premiery: 20 marca 2012
Wydawca: Wydawnictwo AMBER

Niezgodna [Veronica Roth]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE



Wyobraźmy sobie Chicago w przyszłości. Miasto zostało podzielone na pięć części, a w każdej z tych części mieszka inna frakcja. Są Altruiści, którzy charakteryzują się bezinteresownością; Serdeczni, którzy kierują się życzliwością; Nieustraszeni, którzy chcą uchodzić za najodważniejszych; Erudyci pragnący wiedzy oraz Prawi, którzy są uczciwi i nie mają żadnych tajemnic. Mając 16 lat każdy nastolatek przechodzi przez test przynależności, która pomaga im wybrać przyszłą frakcję.

Beatrice Prior, 16-letnia Altruistka, dniu testu otrzymuje niejednoznaczny wynik, co oznacza, że jest Niezgodną. Kim jest taka osoba? Jest to człowiek, który wykazuje cechy co najmniej dwóch grup. Bycie Niezgodną jest niebezpieczne, dlatego Beatrice musi zachować wynik testu w tajemnicy. W dniu wyboru czuje rozdarcie. Jednak w ostatniej chwili wybiera Nieustraszoność. Jej wybór wiąże się z porzuceniem rodziny z Altruizmu i dołączenie do innej frakcji. Zmienia imię na Tris i zaczyna nowe życie. Od tego czasu będzie musiała zapomnieć skąd pochodzi, przejść brutalne szkolenie, a przede wszystkim walczyć o przetrwanie.

Tymczasem Erudyci coraz częściej atakują Altruistów, którzy są przy władzy. Wojna wisi w powietrzu. Jaką rolę odegra w tym Tris i Cztery?


Opis na okładce informuje, że cykl "Niezgodna" jest znacznie lepszy niż "Igrzyska śmierci". Gdy udało mi się dorwać pierwszą część trylogii, obawiałam się, że na każdym kroku będę wyłapywać podobieństwa do powieści Suzanne Collins. Pierwsza rzuciła mi się w oczy w chwili, kiedy wzięłam książkę do ręki. Okładka, a raczej ognisty znak łudząco przypomina ten z "Igrzysk śmierci". Kolejnym podobieństwem było podzielenie społeczeństwa na części - w "Niezgodnej" są to frakcje, zaś w "Igrzyskach..." to dystrykty. Poza tym, obie główne bohaterki są nieustraszone, walczą o lepszą przyszłość niczym . Na tym chyba koniec podobieństw obu cyklów.

"Niezgodna" nie urzekła mnie od samego początku. Moim zdaniem wstęp jest nudny i monotonny, niewiele z niego wynika. Gdy przystąpiłam do dalszej lektury, powieść wciągnęła mnie i pochłonęłam ją niezwykle szybko!

Z pewnością ogromnym plusem powieści jest język, który jest doskonale dobrany do potencjalnego odbiorcy, czyli nastolatka.Zresztą nie powinno nas to dziwić, ponieważ autorka pisząc pierwszą część trylogii miała zaledwie 21 lat! Poza tym jest to narracja pierwszoosobowa, którą uwielbiam, ponieważ łatwiej jest mi się wczuć w to, o czym jest mowa.

Moją ulubioną postacią jest nie kto inny tylko... Cztery! Dlaczego? Hmmm.. Ciężko jest mi to uzasadnić, ale prawdopodobnie jest tak dlatego, że jest jedną z najbardziej wyrazistych kreacji. Odważny, męski, z temperamentem, wierny swoim przekonaniom. Często zmienia nastroje, w jednej chwili jest agresywny, porywczy, a w drugiej jest już oazą spokoju. Nieprzewidywalny, dobry - czego chcieć więcej od takiego bohatera?

Muszę się przyznać, że zaraz po lekturze książki obejrzałam film, wobec którego miałam dość duże oczekiwania. Niestety, zawiodłam się. Bohaterowie nie są w ogól podobni do tych, którzy zostali opisani. Aktorka grająca Tris wygląda na 16 lat? Nigdy w życiu! Z tego co pamiętam, to była niska. Ale okej, to jeszcze nie jest takie złe. Jednak uproszczenie i zmienienie akcji było tak widoczne, że po 50 minutach myślałam, że wyłączę to. Później było odrobinę lepiej, jednak i tak czułam pewien niedosyt.

W ciągu kilku dni zacznę czytać drugą część. Warto?


Ocena: 7/10





                                              _________________________________________________
Powieść bierze udział w wyzwaniu:
*czytam opasłe tomiska
*grunt to okładka
*Kiedy kobieta przejmuje dowodzenie






Źródło okładki: www.empik.pl

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.