24 lipca 2014

31. Zygmunt Miłoszewski - "Bezcenny"

Źródło: www.lubimyczytac.pl

Autor: Zygmunt Miłoszewski
Tytuł: "Bezcenny"
Liczba stron: 496
Data premiery: 26 czerwca 2013
Wydawca: Wydawnictwo W.A.B.


Bezcenny [Zygmunt Miłoszewski]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE
Bezcenny [Zygmunt Miłoszewski]  - KLIKAJ I SłUCHAJ ONLINE

" (...) życie to autostrada. A my prujemy pod prąd, oczy mamy zawiązane, ręce przykute do kierownicy, cegłę na pedale gazu. Jakkolwiek by się człowiek starał, jak nie manewrował, to i tak w coś uderzy."


W czasie II wojny światowej Niemcy oraz Rosjanie ograbili polskie muzea, tym samym pozbawiając nas naszych dóbr narodowych. Wśród nich największą część tworzą obrazy najważniejszych polskich malarzy.

Jednak przenieśmy się w przeszłość, do Zakopanego. Hans Frank, gubernator Generalnej Guberni, przekształcił hotel na Kalatówkach w swoją siedzibę, dzięki której mógł choć odrobinę poczuć się jak w rodzinnej Bawarii. Miał w niej zbiór obrazów, jednak wyczuwał, że za niedługo do Polski wkroczą Rosjanie, dla których sztuka jest niczym - dla nich najważniejsze jest złoto. Jednak kolekcja Hansa Franka ginie i nikt nie wie  co się z nią stało.

Wróćmy do czasów współczesnych. Zofia Lorentz, jednoosobowa komórka zajmująca się odzyskiwaniem strat wojennych, dostaje polecenie spotkania się z Premierem i ministrem kultury. Informują ją, że pojawiła się wskazówka odnośnie zaginionego dzieła Rafaela, który zaginął w czasie II wojny światowej. Dla Lorentz nie jest to byle jaka wiadomość, ponieważ od najmłodszych lat jej dziadek wpajał jej, że musi znaleźć Rafaela. Jednak dzieło znajduje się prawdopodobnie w prywatnej kolekcji Amerykanina, więc ona wraz z pomocnikami pojedzie tam incognito, a w razie "wpadki" rząd Polski nie przyzna się do nich.

W ekipie Lorentz znalazł się 40-letni emerytowany major Anatol Gmitruk, który kilka dni przed przejściem w stan spoczynku dokonał niesamowitego czynu! Zniweczył atak terrorystyczny, którego celem była kolejka na Kasprowy Wierch. Drugim pomocnikiem był Karol Boznański, sprytny marszand, który potrafi w niezwykły sposób wyciągnąć od kolekcjonerów, antykwariuszy polskie dzieła za bezcen. Warto zauważyć, że Boznański jest były partnerem Zofii, co dodatkowo komplikuje zadanie. Ostatnią osobą, która ma pomóc Lorentz, jest słynna złodziejka, Szwedka.

Jednak są tacy, którzy nie chcą, by dzieło Rafaela ujrzało światło dzienne. Czyżby kryła się za tym "grubsza sprawa"?


To moje pierwsze spotkanie z twórczością Zygmunta Miłoszewskiego. Przed wyrażeniem własnej opinii o tej książce, pozwoliłam sobie przeczytać kilka innych recenzji. Zdania były tak skrajne, że zamiast pomóc, wprowadziły jeszcze większy zamęt w mojej głowie. Jednak może po kolei.

Sięgnęłam po powieść, bo wielu moich znajomych zachwycało się twórczością Miłoszewskiego. Pomyślałam: "Może mi też się spodoba?". Zabrałam ją w podróż do Łodzi i w czasie 4 godzin przeczytałam prawie połowę! Fabuła niesamowita, chociaż na początku nie rozumiałam tych wspomnień, bo miały się nijak do tego, co się działo we współczesności. Jednak gdy kończyłam czytać, doszukałam się kluczowych wydarzeń, które wpłynęły na to, co się działo w teraźniejszości. Początkowo powieść wydaje się bardzo pogmatwana, historia poszukiwań ukazywana jest z wielu perspektyw, co może niektórych denerwować. Jednak z czasem przyzwyczaiłam się do tego stylu.

Główni bohaterowie to niesamowita mieszanka wybuchowa. Wyobrażacie sobie pracownicę ministerstwa, która poszukuje strat wojennych i pomaga jej w tym złodziejka obrazów słynnych impresjonistów? Bo ja w życiu nie połączyłabym tych dwóch osób. Właśnie dlatego tak polubiłam twórczość Miłoszewskiego, ponieważ za pomocą humoru i niekiedy groteski potrafi stworzyć coś niepowtarzalnego, co zapada w pamięć.

Team Zofii Lorentz oraz zadanie, do którego został powołany, w dużym stopniu przypomina mi przygody Indiany Jonesa, albo jego polskiego odpowiednika - Pana Samochodzika (Uwielbiam tą serię! :) ). Częste zwroty akcji, powiązania polityczne z całego świata - wszystko to tworzy powieść, którą się połyka w ciągu jednego dnia!

Z pewnością ogromnym plusem jest język, który jest prosty, obfituje w humor oraz groteskę. Bardzo podobają mi się wszystkie ciekawostki historyczne, które uzupełniają moją wiedzę na temat historii sztuki, w szczególności o dziele Rafaela oraz o impresjonistach. Poza tym bardzo ucieszyłam się, gdy autor jako miejsce akcji wybrał Przemyśl, który znał bardzo dobrze, ponieważ tam chodziłam do liceum! :) Dzięki opisowi pana Miłoszewskiego wybrałam się na spacer po dobrze znanych mi uliczkach Przemyśla, które w zimie urzekają swoim urokiem.



Ocena: 9/10 - byłam zachwycona i "Bezcenny" na pewno nie jest moją ostatnią powieścią Miłoszewskiego.




                                        ______________________________________________
Książka bierze udział w wyzwaniu:
*Polacy nie gęsi, czyli czytajmy polską literaturę!
*czytam opasłe tomiska
*wyzwanie KLUCZNIK (czerwcowe klucze)




Źródło okładki: www.lubimyczytac.pl

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.