13 października 2015

92. Rainbow Rowell - "Eleonora & Park"

Autor: Rainbow Rowell
Tytuł: "Eleonora & Park"
Liczba stron: 340
Data premiery: 16 marca 2015
Wydawca: Moondrive

Eleonora i Park [Rainbow Rowell]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE
"Myślisz, że wystarczy kogoś mocno tulić, żeby być blisko niego. Myślisz, że możesz kogoś przytulić tak mocno, że odciśnie się w tobie i będziesz go czuć ,nawet gdy już się od ciebie odsunie."

Pierwszą miłość pamiętamy bardzo długo, o ile nie całe życie. Czasami przychodzi stopniowo, a w innych przypadkach pojawia się znienacka. Tak właśnie było w przypadku Eleonory i Parka. On – jedyny pół-Koreańczyk w szkole, który robi wszystko, by inni nie zwracali uwagi i ona – nowa rudowłosa dziewczyna, która wyróżnia się z tłumu pod każdym względem. Różni ich prawie wszystko, jednak odnajdują wspólny język dzięki muzyce oraz… komiksom. Pozornie niewinne uczucie przeradza się w coś, co sami nie potrafią zdefiniować.


„Eleonora & Park” to moje pierwsze spotkanie z twórczością Rainbow Rowell. Matka, żona, pisarka, która w wolnej chwili czyta komiksy oraz planuje wycieczki do Disney World. Do tej pory napisała kilka powieści dla nastolatków oraz dorosłych.

"- Kiedy nie jesteśmy razem, wydaje mi się, że nie oddycham - wyszeptała. - Co oznacza, że kiedy widzę cię w poniedziałek rano, mija jakieś sześćdziesiąt godzin od czasu, gdy po raz ostatni zaczerpnęłam tchu. Pewnie właśnie dlatego jestem taka opryskliwa i łatwo się złoszczę. Gdy jesteśmy osobno, cały czas myślę tylko o tobie, a gdy jesteśmy razem, panikuję. Bo każda sekunda wydaje mi się tak strasznie cenna. I też dlatego, że tracę kontrolę. Nic na to nie poradzę. Nie jestem już swoja własna, jestem twoja. [...]"

Charakterystycznym elementem tej książki są tytułowi bohaterowie. Dziewczyna zjawia się znikąd, wprowadza się do domu swojego ojczyma, który terroryzuje ją, jej matkę oraz rodzeństwo. Stara się być niewidzialna, jednak zarówno w szkole, jak i w domu jest obiektem kpin. Nie jest miła, ale znajduje w szkole koleżanki, dzięki czemu czuje pewnego rodzaju akceptację rówieśników. Natomiast Park pomimo odmiennego wyglądu jest niewidzialny. Stara się zyskać akceptację swojego ojca, który wymaga bardzo dużo od syna. Połączyło ich uczucie, które na pierwszy rzut oka wydaje się być najważniejszym wątkiem. Jednak tak nie jest – autor pokazuje nam historię osoby prześladowanej oraz to, że wystarczyła jednostka, aby stopniowo kpiny ustępowały. Ponadto podobało mi się to, że akcja powieści toczy się w latach 80. XX wieku, kiedy nieliczni mogli sobie pozwolić na taki luksus jak telewizja, auto, telefony, a o  iphone’ach i Internecie jeszcze nie słyszano. Taka „podróż w czasie” pokazuje, że ludzie zmienili się – teraz najważniejszy jest nieustanny pościg za pieniądzem oraz robienie wszystkiego na pokaz.

Wady? Historia Eleonory i Parka jest przewidywalna, czasami nawet naiwna. Od samego początku wiadomo, że coś poważnego połączy głównych bohaterów, nie jest to żadną tajemnicą i byłam odrobinę zawiedziona, że nie zostało nic do odkrycia.

"-Nic, co było przed tobą, się nie liczy - zapewnił ją. - I nie potrafię sobie w ogóle wyobrazić czegokolwiek po tobie."

Podsumowanie: Zanim sięgnęłam po tę książkę, słyszałam wiele opinii o tej powieści, zwłaszcza pozytywnych. Czyta się szybko, jednak nie wywarła na mnie takiego wrażenia, jak się spodziewałam. Obyło się bez ochów i achów, ale nie oznacza to, że mi się nie podobała. W związku Eleonory i Parka było coś nierealnego, coś, w co trudno jest uwierzyć. W ogólnym rozrachunku na plus, zwłaszcza, że jest dość ciekawa okładka ;)

P.S. Opinia o niej może być trochę chaotyczna, jednak przez miesiąc zbierałam się, aby w końcu ją napisać, bo tak naprawdę nie wiedziałam co mam myśleć o niej.

Ocena: 6/10

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.