20 grudnia 2015

99. Tom Rob Smith - "System" + rozwiązanie konkursu

Autor: Tom Rob Smith
Tytuł: "System"
Tytuł oryginału: "Child 44"
Seria: Lew Demidow, t.I
Liczba stron: 464
Data premiery: 8 kwietnia 2015 (to wydanie)
Wydawca: Wydawnictwo Albatros

System [Tom Rob Smith]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

„Owszem, było to barbarzyństwo, ale barbarzyństwo nie bez przyczyny, barbarzyństwo w imię wyższego dobra”

Lew Demidow to młody funkcjonariusz radzieckiego aparatu terroru, który bez słowa sprzeciwu wykonuje rozkazy wydane przez dowódcę. Ambitny, zawsze dąży do celu, nie boi się brudnej roboty, a przesłuchania i tortury to dla niego nic nowego. Wszystko zaczyna się w chwili, gdy Lew zaczyna wątpić w doktrynę Stalina, a dowody, które znajduje powodują, że cały jego system wartości przewraca się do góry nogami.

"Wina podejrzanego stawała się faktem w chwili, gdy stawał się podejrzanym. Dowody zdobywało się w trakcie przesłuchania"

O „Systemie” usłyszałam dopiero, gdy do kin weszła jego ekranizacja. Wszyscy zachwycali się zarówno książką, jak i filmem, dlatego postanowiłam sprawdzić o co tyle szumu. Nie ukrywam, że moje oczekiwania względem tej powieści były duże i nie spodziewałam się, że książka aż tak przypadnie mi do gustu.

Historia rozpoczyna się od opisu wielkiego głodu, który panował na Ukrainie na przełomie lat 1953-1954. Opisy Smitha są niezwykle plastyczne, dzięki czemu czytelnik (nawet ten nie znający tego reżimu) potrafi sobie wyobrazić, jak straszny on jest. Można zauważyć, że autor posiłkował się źródłami z tamtego okresu, bo wszystko jest niezwykle realistyczne. Następnie przenosimy się do Rosji 20 lat później. Poznajemy głównego bohatera, Lwa Demidowa, który podobnie jak inni, bezmyślnie wykonuje rozkazy dowódcy i ślepo wierzy w doktrynę Stalina. Zgodnie z nią nie istniała przestępczość, a zabójstwa i morderstwa nigdy nie miały miejsca. Jedynymi przestępcami byli wrogowie i zdrajcy Rosji. Dodatkowym plusem jest to, że autor oparł swoją powieść na PRAWDZIWEJ historii Rzeźnika z Rostowa, przy czym starał się pokazać jak najwięcej przejawów specyficznego działania ZSRR.

Główny bohater, Lew Demidow, przechodzi gruntowną przemianę. Z ślepego wykonawcy rozkazu, zmienia się w osobę myślącą, zdającą sobie sprawę ze skutków swoich zachowań. Na początku powieści pogardzałam tą postacią, bo nie przejawiał żadnych pozytywnych cech i jedyne co potrafił zrobić, to podporządkować się woli przełożonego. Jednak po zmianie polubiłam go. Do ambicji dołączyła pomoc innym i chęć rozwikłania serii morderstw. Jedyne co mi nie pasowało w bohaterze to to, że nie do końca wierzyłam w jego nagłą przemianę. Nikt nie przytomnieje ot tak z dnia na dzień i ze złego człowieka nie staje się dobrym. To wymaga czasu.

Jedyny minus powieści to początek. Opisy były potrzebne, ale przyznam się bez bicia, że pierwsze kilka rozdziałów to była dla mnie prawdziwa męczarnia. Książkę czytałam dwa tygodnie, a pierwsze kilkadziesiąt stron blisko półtorej tygodnia.

"Lepiej, żeby ucierpiało dziesięciu niewinnych, niż pozwolić uciec jednemu szpiegowi.
Zlekceważył podstawową zasadę ich służby: domniemanie winy"

Podsumowanie: „System” Toma Roba Smitha to niezwykle złożona powieść. Poza historią Rzeźnika z Rostowa, autor przedstawił realistyczny obraz ZSRR – tortury, wszechobecną inwigilację, donosy na sąsiadów, nieustający strach o siebie i bliskich. Dobry kryminał, trzymający w napięciu. Dopiero ostatnie strony wyjaśniają całą historię.

Ocena: 8/10

Książka bierze udział w wyzwaniu:
*czytam opasłe tomiska

Cykl o Lwie Demidowie:
System | Tajny referat | Agent 6

W środę zakończył się konkurs w którym do wygrania była powieść "Garść pierników, szczypta miłości" z dedykacją. Wraz z autorką zdecydowałyśmy, że nagroda trafi do Dominiki, która obserwuje mnie jako Musza K.! Gratuluję! :) Proszę o wysłanie adresu do wysyłki na e-mail: ja.ksiazkoholik93@gmail.com. Dziękuję za wszystkie zgłoszenia i zapraszam na kolejne konkursy, które (mam nadzieję) pojawią się już za niedługo na moim blogu;)
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.