29 stycznia 2016

Remigiusz Mróz - "Kasacja"

Autor: Remigiusz Mróz
Tytuł: "Kasacja"
Seria: Joanna Chyłka, t.I
Liczba stron: 496
Data premiery: 18 lutego 2015
Wydawca: Czwarta Strona

Kasacja [Remigiusz Mróz]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE
Kiedy walczysz ze świniami, czasem trzeba wejść do koryta.” 

To miał być jego dzień. Dzień, który rozpoczął od delikatnej latte i kilku papierosów. Dzień, który miał być początkiem spektakularnego podboju prawniczego świata wraz z nowym patronem. Właśnie z takim nastawieniem Kordian Oryński przyszedł do jednej z najlepszych kancelarii w Polsce. Jednak na drodze młodego aplikanta stanęła Ona – Joanna Chyłka, kobieta niepokorna, która była nie tylko silna, ale i piękna i…równie szybko rozwiała marzenia młodego adepta sztuk prawniczych o wielkiej karierze. Już na samym początku dostali paskudną sprawę… Syn jednego z najważniejszych klientów kancelarii, Piotr L., przez ponad tydzień przebywał zamknięty we własnym mieszkaniu z ciałami dwóch zamordowanych osób. Sprawa z góry wydaje się przegrana, wszystko przemawia jednoznacznie za tym, że oskarżony jest winny. Ponadto Piotr L. odmawia jakichkolwiek wyjaśnień i w ogóle nie widać po nim, by przejmował się swoim beznadziejnym położeniem. Jednak do głosu dochodzi Chyłka, która ze względu na swoją zawziętość i bezkompromisowość drąży temat i robi wszystko, by wybronić mężczyznę. 

Gdy Bóg stworzył świat i w pewnym momencie zechciał, by przestępcy mieli jeszcze szansę na lepsze życie, ulepił z gliny prokuratora. Kiedy zmienił zdanie i stwierdził, że powinni ponieść srogą karę, wymyślił dziennikarza śledczego.

Remigiusz Mróz – doktor prawa, miłośnik gór, zapalony biegacz i pisarz w jednej osobie. „Wieża milczenia” to jego debiutancka powieść. W swojej twórczości nie ogranicza się do jednego gatunku literackiego. W dorobku ma powieści historyczne, science-fiction, kryminały  oraz thrillery prawnicze. 

"Kasacja" zrobiła na mnie kolosalne wrażenie. Siedziałam do czwartej nad ranem, stron do przeczytania ubywało, a samo zakończenie sprawiło, że po zamknięciu książki w mojej głowie kłębiło się tysiąc myśli i już nie mogłam się doczekać kiedy sięgnę po kolejną część. Prawie tupałam z niecierpliwości na samą myśl o następnym tomie. Wszystko toczyło się w niezwykle szybkim tempie, chwilami przypominało to tornado. Miło było poczytać coś, o czym uczę się na co dzień i żałuję, że nie sięgnęłam po książkę wcześniej. Gdy byłam przekonana, że już wiem co się dzieje, kto jest winny, to Autor robił zwrot akcji o 180 stopni i musiałam na nowo układać sobie w głowie wszystkie poszlaki. Język powieści jest prosty, nie ma w nim patosu, pomimo tego, że język prawniczy nie należy do najprzyjemniejszych. Poza tym, bohaterowie nie przebierają w słowach ;) Dialogi Chyłki i Zordona ociekają sarkazmem i niejednokrotnie wybuchałam śmiechem :D

- Dobra, skończmy to pierdolenie - zaproponowała wreszcie.
- Jest jednostronne.

Jednak największą zaletą tej powieści jest duet Chyłka & Oryński. Joanna Chyłka to kobieta z krwi i kości, która „nie da sobie w kaszę dmuchać”. Bezkompromisowa, zawzięta, wielbi rocka, szczególnie Iron Maiden. Chciałabym mieć taką osobę za patrona w trakcie aplikacji – serio!! Oryński to taki nieogarnięty aplikant, który myśli, że złapał Pana Boga za nogi, bo udało mu się załatwić pracę w jednej z najlepszych kancelarii w Polsce. Jednak najbardziej intryguje mnie to, co się dzieje między tą dwójką. Niby nic, ale od pierwszego spotkania iskrzy między nimi jak diabli! Trudno nazwać uczucie łączące tą dwójkę...

Podsumowanie: Stało się. Myślałam, że to nie jest możliwe.. a jednak. Pokochałam książki Mroza! Jeszcze do niedawna nie znałam twórczości autora, jednak po zachwytach na innych blogach wiedziałam, że muszę w końcu to zmieć. Wybór padł na „Kasację”, które zbierała same pozytywne recenzje. Przed rozpoczęciem lektury odrobinę się obawiałam, bo nie należę do miłośniczek kryminałów, thrillerów itp. Jednak zaczęłam czytać i było po mnie. Jako studentka prawa mogę powiedzieć, że książka jest świetna, szybko się czyta i co najważniejsze - tematyka nie męczy, wręcz pochłania całą uwagę. Remigiusz Mróz sprawił, że po jego książki sięgam z przyjemnością i wiem, że się nie zawiodę. Tworzy literaturę na światowym poziomie i myślę, że nie przesadzę, jeżeli stwierdzę, że Stephen King, Graham Masterton powinni zrobić miejsce w swoim gronie dla nowego mistrza kryminału i thrilleru – Remigiusza Mroza. 

Zaczytanego weekendu,




Seria Joanna Chyłka:
Kasacja | Zaginięcie | Rewizja | ???


Książka bierze udział w wyzwaniu:
* Polacy nie gęsi, czyli czytajmy polską literaturę: kryminał, którego akcja rozgrywa się w którejś ze stolic wojewódzkich (Warszawa)
* czytam opasłe tomiska
* wyzwanie Klucznik: Best of 2015

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.