8 lutego 2016

Małgorzata Domagalik, Jakub Błaszczykowski - Kuba

Autor: Jakub Błaszczykowski, Małgorzata Domagalik
Tytuł: "Kuba. Autobiografia"
Liczba stron: 224
Premiera: 20 maja 2015
Wydawca: Wydawnictwo Buchmann

Kuba. Autobiografia  [Małgorzata Domagalik, Jakub Błaszczykowski]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE
„Kuba to człowiek, który za wszelką cenę chce wygrywać, chce mieć sukces. Jak ktoś kto ciągle idzie na wojnę.” – Franciszek Smuda

Na autobiografię Jakuba Błaszczykowskiego czekałam naprawdę długo. Jest to człowiek, który pomimo wielkiej tragedii rodzinnej potrafił się podnieść i żyć dalej. Nie jestem wielką fanką piłki nożnej, oglądam tylko najważniejsze mecze ligowe i reprezentacyjne, jednak postać tego piłkarza zawsze mnie interesowała. W Polsce jest niedoceniony, natomiast w Niemczech jest uwielbiany przez kibiców. Wycofany z życia medialnego, stawia na rodzinę oraz nieustanny rozwój. 

Osobą, która postanowiła rzucić światło na dramat Błaszczykowskiego jest Małgorzata Domagalik. Polska dziennikarka, publicystka, felietonistka i pisarka. Ze sportem nie miała styczności, dlatego „Kuba. Autobiografia” to tak naprawdę zbiór rozmów z piłkarzem, jego rodziną, kolegami z drużyny, zarówno z klubu, jak i reprezentacji oraz szkoleniowcami. Nie rozmawiają o Kubie jako sportowcu, lecz starają się pokazać jakim człowiekiem jest Błaszczykowski.  Dużym plusem z całą pewnością jest to, że poznajemy go z różnych perspektyw, jako męża, ojca, brata, ale również jako wybitnego zawodnika, który wywalczył sobie miejsce w pierwszym składzie. 

Do samej treści nie mam żadnych zastrzeżeń, jednak jeżeli jest to autobiografia, to brakuje mi w niej więcej wypowiedzi samego zawodnika. Ponadto, nie podobało mi się, że im dalej brnęłam, tym bardziej widoczny był brak obiektywizmu Małgorzaty Domagalik. I to chyba właśnie uznałabym za największy mankament tej książki.  Rozumiem, że niektóre sprawy, które działy się wokół piłkarza były naprawdę kontrowersyjne, jednak jej odczucia nie powinny wpływać na treść.

Podsumowanie: Szanuję i podziwiam Jakuba Błaszczykowskiego – jako sportowca i człowieka. Po tragedii i okresie buntu potrafił się podnieść i całą agresję przełożyć na grę na boisku. Na jego autobiografię czekałam naprawdę długo, jednak liczyłam, że będzie ona wyglądać odrobinę inaczej…


Książka bierze udział w wyzwaniu:
* pod hasłem,
* Polacy nie gęsi, czyli czytajmy polską literaturę: książka, której nie zdążyłam przeczytać w 2015 roku
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.