29 marca 2016

Augusta Docher - "Eperu"

Autor: Augusta Docher
Tytuł: "Eperu"
Seria: Wędrowcy, t.I
Liczba stron: 552
Premiera: 16 lipca 2015
Wydawca: Wydawnictwo BIS


„Czasami życie musi człowieka przeczołgać, aby go wzmocnić, aby dać mu siły do dalszych zmagań z rzeczywistością, z tym wszystkim, co jeszcze go spotka.”


Anna Wilk to typowa nastolatka, która mając kilka lat przeniosła się do Wielkiej Brytanii z mamą, jej przyjaciółką i jej córką Wiką. Cztery kobiety mieszkają w jednym domu i tworzą szczęśliwą rodzinę. Anna jest artystką, maluje obrazy, jest wrażliwa i w odróżnieniu od swojej przyjaciółki Wiki twardo stąpa po ziemi. Po zakończeniu liceum, cała czwórka wyjeżdża do Francji na wymarzone wakacje, które wywracają uporządkowane życie Anny do góry nogami, a wszystko przez Wikę i jej miłość do Leo Blacka.. 

„Eperu” to debiut polskiej autorki piszącej pod pseudonimem Augusta Docher, a zarazem tom rozpoczynający cykl „Wędrowcy”. Po książkę sięgnęłam pół roku po premierze, po wysłuchaniu wielu pozytywnych opinii na jej temat, jednak pomimo tego, podchodziłam do niej sceptycznie. Dopiero niedawno zaczęłam częściej sięgać po polskie powieści, więc nie wiedziałam do końca czego się spodziewać. Tymczasem „Eperu” okazało się czymś niesamowitym!

Pomysł na fabułę okazał się strzałem w dziesiątkę. Czegoś takiego jeszcze nie czytałam, dzięki czemu powieść pani Docher wyróżnia się na tle książek o wampirach i wilkołakach, których pełno na rynku wydawniczym. Historia Nieśmiertelnych i ich koleje życia są interesujące. Powieść jest dopracowana pod każdym względem i czyta się ją błyskawicznie. Kolejnym ciekawym zabiegiem było wprowadzenie narracji pierwszoosobowej, co sprawia, że czytelnik może bardziej utożsamić się z bohaterem. Wszystkie zdarzenia widzimy naprzemiennie oczami Anny i Leo, dzięki czemu mamy pełen obraz tego, co się dzieje w powieści. Kolejnym plusem powieści jest język. Widać, że Autorka doszlifowała tę książkę pod każdym względem. Barwny, a zarazem prosty język sprawia, że „Eperu” się pochłania w kilka/kilkanaście godzin. 

„Najtrudniej jest uciec przed samym sobą. Choćbyś nie wiem jak szybko biegła, i tak w najlepszym wypadku zobaczysz własne plecy.”

Bardzo podobały mi się kreacje bohaterów. Anna – spokojna, skromna, twardo stąpająca po ziemi nastolatka pod wpływem jednego wydarzenia zmienia się nie do poznania. Autorka prezentuje nam przemianę młodej dziewczyny w kobietę, która jest pewna siebie i wie czego chce od świata. Drugą postacią, której nie da się nie lubić jest Wika, jej szalona przyjaciółka, której zawdzięcza znalezienie miłości swojego życia. Tak pozytywnie zakręconej bohaterki już dawno nie spotkałam na kartach książki, a trochę ich czytam ;) Natomiast Leo jest postacią, której nie potrafię rozgryźć i nie wiem do końca, czy go lubię. Z jednej strony jest zakochanym po uszy, doświadczonym przez los człowiekiem, który chce się ustatkować, a z drugiej jest cholerykiem, który gdy widzi piętrzące się przed nim problemy nie stara się ich rozwiązać, tylko najzwyczajniej w świecie ucieka i liczy na to, że wyręczy go w tym ktoś inny.




Podsumowanie: Muszę przyznać, że Augusta Docher weszła na polski rynek wydawniczy z przytupem. Książkę zaczęłam czytać w przerwie w nauce przed egzaminem i gdyby nie to, że kodeks postępowania administracyjnego mnie wzywał, to nie poszłabym spać, dopóki nie skończyłabym czytać powieści. Zakochałam się w lekkim stylu Autorki, która w tak banalny sposób potrafiła wzbudzić we mnie całą gamę emocji, a samo zakończenie nie mogłoby być lepsze! Najbardziej ubolewam nad tym, że na kontynuację trzeba czekać jeszcze kilka miesięcy….


Książka bierze udział w wyzwaniu:
* czytam opasłe tomiska,
* Klucznik,
* Polacy nie gęsi, czyli czytajmy polską literaturę!

Cykl "Wędrowcy":
Eperu | Habbatum | ???

Eperu [Augusta Docher]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.