19 kwietnia 2016

Remigiusz Mróz - "Turkusowe szale"

Autor: Remigiusz Mróz
Tytuł: "Turkusowe szale"
Liczba stron: 524
Premiera: 14 sierpnia 2014
Wydawca: Wydawnictwo Bellona

„Nie ma mocniejszych więzi niż te wykształcane w walce. Czasem jedna wspólnie przeżyta chwila w powietrzu przywiązuje bardziej niż całe życie spędzone na ziemi.”

Rok 1940. Polscy lotnicy masowo dołączają do brytyjskiego RAF-u, gdzie szukają okazji do wzbicia się w przestworza. Największe osiągnięcia na tym polu ma Dywizjon 303, jednak nie tylko oni znajdują się na Wyspach. Wśród polskiego lotnictwa znajdują się „Lwowskie Puchacze”, które z zazdrością patrzą na inne jednostki, które raz po raz strącają niemieckie samoloty. Wśród nich najbardziej niecierpliwi są Feliks Essker „Lucky” oraz Leon Merowski „Merowing”, którzy nie mogą usiedzieć na jednym miejscu i z niecierpliwością czekają na swój lot. Tymczasem niemiecki szpieg infiltruje środowisko lotników, a tego, co ich czeka, nikt nie może przewidzieć…


Po książki Remigiusza Mroza sięgam w ciemno. Po genialnej „Kasacji” i „Zaginięciu” przyszła kolej na „Turkusowe szale”. Muszę przyznać, że podchodziłam do niej z dystansem, ponieważ moje wcześniejsze spotkania z powieściami historycznymi nie należały do najprzyjemniejszych. Jednak obawy okazały się bezpodstawne! Autor po raz kolejny urzekł mnie swoim lekkim stylem pisania. Tło historyczne zostało odtworzone z najmniejszymi detalami, a kreacje bohaterów jedynie dodają jej kolorytu. Widać, że Remigiusz Mróz naprawdę przygotował się do pisania tej powieści. Tempo powieści jest zróżnicowane. Niekiedy jest ono szybkie i obfituje w liczne zwroty akcji, zaś kiedy indziej jest ono wolne, skłaniające do refleksji nad słowami bohaterów. Podobało mi się również to, że Autor nie skupił się na jednym wątku, bo oprócz tego historycznego, pojawia się również sensacyjny – niemiecki szpieg w szeregach dywizjonu, który niweczy ich plany. Przez większość powieści zastanawiałam się kto nim jest, bo Autor kieruje podejrzenia wobec wielu postaci, jednak gdy przeczytałam około ¾ pozycji, domyśliłam się kto nim jest. 

Kreacje bohaterów są naprawdę różnorodne - od ostoi spokoju, którą reprezentują dowódcy, do typowego harpagana, którego doskonałym przykładem jest Leon Merowski „Merowing". Jednak najbardziej polubiłam Feliksa Esskera "Lucky’ego", ambitnego lotnika, który niejednokrotnie ratował swoich kolegów z opałów. Charyzmatyczny mężczyzna, który nade wszystko pragnie w jakiś sposób pomóc swojej ojczyźnie, a siedzenie z założonymi rękoma nie leży w jego naturze. Potrafi sobie radzić nawet w trudnej sytuacji i nigdy nie traci chłodnej głowy. 

Minusem powieści jest mnogość bohaterów. Na początku nie potrafiłam rozróżnić poszczególnych lotników i czasami zdarzało się, że musiałam przeczytać daną stronę 2-3 razy, by w końcu zrozumieć o kim mowa. Jednak im dłużej czytałam, tym bardziej przywiązywałam się do poszczególnych postaci i bez najmniejszych problemów potrafiłam wskazać kto jest kim. Dla niektórych wadą może okazać się nomenklatura lotnicza i wojskowa, a jest jej tutaj pełno. Jednak nie martwcie się! Jedynie na początku przysparza ona problemy, a później jest zdecydowanie lepiej.

„Ktoś musi spać, więc my czuwamy,
I przyczajeni pośród chmur,
Na obcym niebie załatwiamy,
Prastary nasz rasowy spór.

A kiedy Niemiec się zapali,
Aby rozjaśnić sobą mgły,
Ryby radują się w Kanale,
Bo martwy Niemiec nie jest zły.

Uhu… Uhu… Uhu… wołają tak,
Po nocach Lwowskie Puchacze,
Uhu… Uhu… Uhu… lecą na szlak.”

Podsumowanie: „Turkusowe szale” to kolejna świetna powieść Remigiusza Mroza. Dzięki charakterystycznemu stylowi pisania, historia wciąga od samego początku i czytelnik ani się spostrzeże, a znajdzie się na ostatniej stronie. To książka dla wszystkich, nie tylko dla pasjonatów historii, bo poza prawdziwymi wydarzeniami, można tutaj znaleźć ciekawe kreacje bohaterów oraz ogromne pokłady humoru, które sprawią, że uśmiech zagości na Waszych ustach :)


Książka bierze udział w wyzwaniach:
*czytam opasłe tomiska,
* Polacy nie gęsi, czyli czytajmy polską literaturę! - 9. wojna w tle

Turkusowe szale [Remigiusz Mróz]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.