25 maja 2016

Laila Shukri - "Byłam służącą w arabskich pałacach"

Autor: Laila Shukri
Tytuł: "Byłam służącą w arabskich pałacach"
Liczba stron: 392
Premiera: 6 sierpnia 2015
Wydawca: Prószyński i S-ka

„Człowiek w ekstremalnych sytuacjach może dopuścić się czynów , których nigdy by się po sobie nie spodziewał"


Bibi Shaik, podobnie jak wiele młodych dziewczyn w Indiach, chcąc uchronić swoją rodzinę przed nędzą i głodem, dzięki znajomościom udaje się do Kuwejtu. Tam trafia do zamożnej rodziny, która na każdym kroku potępia jej nieznajomość obyczajów, Bibi musi jak najszybciej zaaklimatyzować się w nowym miejscu i przekonać do siebie pracodawców, bo w innym wypadku odeślą ją do domu bez pieniędzy i jakichkolwiek perspektyw na powrót do Kuwejtu, a rodzina młodej dziewczyny byłaby niezadowolona z takiego obrotu wydarzeń...


„W obliczu katastrof wszyscy stajemy się równi, bez względu na majątek, narodowość czy status społeczny”

Autorką „Byłam służącą w arabskich pałacach” jest kobieta ukrywająca się pod pseudonimem Laila Shukri. Polka mieszka w krajach arabskich, jest znawczynią kultury Wschodu, co doskonale widać w niniejszej pozycji. 

Kwestie poruszone w tej książce nie należą do najłatwiejszych – nędza i wysyłanie do pracy kilkunastoletnich dziewczyn za marne pieniądze byleby utrzymać liczną rodzinę są w Indiach na porządku dziennym. Autorce udało się stworzyć ciekawą historię, od której nie można się oderwać. Nie brakuje w niej nieprzewidywalnych momentów, jednak można w niej znaleźć również przydługie opisy, tzw. „zapychacze”, które czasami utrudniają czytanie. Co prawda, wstawki dotyczące kultury były naprawdę interesujące i czytało się je naprawdę dobrze, jednak przytaczanie licznych wydarzeń historycznych, życiorysów księżniczek wydaje mi się zbędne. 

Podsumowanie: Historia Bibi jest poruszająca, czyta się ją naprawdę szybko, jednak mam wobec tej książki mieszane uczucia.  Z jednej strony mi się podobała, bo wprost ukazano problemy, z jakimi zmagają się Hindusi i do jakich działań są zmuszeni, by przeżyć. Z drugiej strony losy Bibi wydają się być nierealne, bo czy tyle rzeczy może się zdarzyć jednej osobie?  Mimo tego, „Byłam służącą w arabskich pałacach” jest doskonałą pozycją dla osób, którzy chcą poznać tamtejszą kulturę. Myślę, że się nie zawiodą;)


Byłam służącą w arabskich pałacach [Laila Shukri]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.