11 maja 2016

Radek Kotarski - "Nic bardziej mylnego!"

Autor: Radek Kotarski
Tytuł: "Nic bardziej mylnego!"
Liczba stron: 270
Premiera: 19 października 2015
Wydawca: Znak Literanova

Z pewnością większość z Was słyszała, że Napoleon Bonaparte był niski, a Wielki Mur jest jedyną budowlą, którą widać z kosmosu. Jednak czy w dzieciństwie rodzice powtarzali Wam, że nie wolno połykać gumy, bo przyklei się gdzieś w żołądku lub w jelitach? Albo czy myśleliście, że po przecięciu dżdżownicy powstają dwie kolejne? Otóż... nic bardziej mylnego!

"Zgodnie z powszechnie znaną ludową prawdą mężczyźni zapominają o dacie swojego ślubu średnio raz w roku."

Kilka lat temu przeglądając Youtube natknęłam się na Polimaty. Zaintrygowana pooglądałam pierwszy odcinek i od tego czasu przepadłam. Twórca kanału, Radek Kotarski, w ciekawy sposób opowiada o rzeczach, o których nie usłyszymy w szkole. Dlatego gdy tylko usłyszałam, że w październiku wyjdzie książka, w której Autor obali popularne mity, z jednej strony byłam zachwycona, ale z drugiej bałam się, że będzie to po prostu polska wersja "Pogromców mitów". Tymczasem do moich rąk trafiła książka, która już po kilku pierwszych stronach podbiła moje serce.

"Nic bardziej mylnego!" dzieli się na sześć działów tematycznych, w którym Autor obala bardziej lub mniej znane mity, które co jakiś czas przewijają się w Internecie, telewizji itp. Znajdziemy tutaj co nieco o dziejach świata i historii Polski, mity z dzieciństwa, popkultury, a nawet te związane z nauką!
Każdy taki dział tematyczny liczy kilka podrozdziałów, w których Radek Kotarski w swoisty i jednocześnie przystępny sposób pokazuje, że byliśmy w błędzie. Największym plusem jest to, że Autor nie rozpisywał się na kilkadziesiąt stron, a obalenie mitu zajmowało mu najczęściej 5-6 stron. Dzięki temu nawet ci, co miewają problemy z koncentracją nie zgubią wątku. Mimo tego, że każdy podrozdział liczył raptem kilka stron, wiedza została przekazana w sposób obrazowy i rzetelny, o czym świadczy bibliografia znajdująca się na końcu książki. Kotarski wskazuje przyczyny powstania danego mitu, a także konsekwencje jakie się z tym wiązały, a wszystko w niezwykle przystępny sposób.

"Gdyby włosy odrastały grubsze i ciemniejsze, to po jakimś czasie kobiety, które golą nogi, wyglądałyby jak goryle."

Podsumowanie: Radek Kotarski wypowiedział wojnę mitom, czego dowodem jest ta książka. Lekki i przystępny styl Autora powoduje, że nie można się oderwać od tej pozycji, a czytając niektóre fragmenty naprawdę ciężko jest się nie uśmiechnąć pod nosem. Ogromnym plusem są wstępy do każdego podrozdziału oraz ich długość. Czyta się rewelacyjnie i mam nadzieję, że Radek Kotarski podejmie się obalania kolejnych mitów :)

Zainteresowanych odsyłam na stronę cyfroteki.pl, gdzie znajdziecie fragment pierwszego działu. Zobaczcie czym raczy czytelnika Autor :) Poza tym, przepraszam Was za tak długą ciszę, ale niestety mój laptop odmówił posłuszeństwa... Gdy tylko wróci z naprawy nadrobię posty, ogłoszę konkurs, a także z chęcią odwiedzę Wasze blogi w poszukiwaniu książkowych perełek :D

Nic bardziej mylnego! [Radosław Kotarski]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.