19 maja 2016

Victoria Aveyard - "Szklany miecz"

Autor: Victoria Aveyard
Tytuł: "Szklany miecz"
Seria: Czerwona Królowa, t.II
Liczba stron: 560
Premiera: 17 lutego 2016
Wydawca: Wydawnictwo Otwarte

ZAWIERA SPOILERY ZAKOŃCZENIA PIERWSZEJ CZĘŚCI!

„Muszę zamrozić serce dla tej jednej osoby, która uparła się rozpalać w nim ogień.”

Mare Barrow wraz z księciem Calem, uznawanym za królobójcę, uciekają przed królewską strażą. Okrutny król Maven nie daje za wygraną i depcze uciekinierom po piętach. Jednak to nie jest jedynym zmartwieniem Mare – musi przekonać Szkarłatną Gwardię, że nie jest jedyną Czerwoną z nadprzyrodzonymi zdolnościami i że znalezienie innych z podobnymi umiejętnościami jest priorytetem. Właśnie w tej grupie ludzi dziewczyna upatruje szansy na zwycięstwo z młodym królem. Jednak rebelianci nie wydają się przekonani do strategii Mare, więc czy zaufanie im jest dobrym pomysłem? Wojna wisi w powietrzu… Po której stronie opowie się dziewczyna?


„Nawet jeśli jestem mieczem, to nie zostałam zrobiona ze stali, ale ze szkła, i czuję, że powoli zaczynam pękać.”

Victoria Aveyard podbiła serca czytelników „Czerwoną Królową”, a w lutym bieżącego roku powróciła z drugą częścią serii. Pierwszy tom mnie zachwycił i z ręką na sercu mogę przyznać, że była to jedna z najlepszych książek jakie przeczytałam w 2015 roku. Pochłonęłam ją w kilka godzin, a potem żałowałam, że na kolejną muszę czekać ponad pół roku. Po premierze nie mogłam się doczekać aż dostanę swój egzemplarz :D

O ile „Czerwona Królowa” w dużej mierze przypominała inne powieści młodzieżowe i bez problemu można było doszukać się utartych schematów, tak w „Szklanym mieczu” Autorka zrobiła krok do przodu. Siedząc w fotelu, z zapartym tchem śledziłam losy bohaterów, którzy robili wszystko co w ich mocy, aby przeżyć. Podobnie jak w przypadku pierwszej części, szybko wciągnęłam się i przeniosłam do Norty. Towarzyszyłam bohaterom na wyspie, potem w trakcie poszukiwań innych Nowych, a na końcu przypatrywałam się walce z królem Mavenem. To właśnie rebelia i poszukiwanie innych Czerwonych z nadprzyrodzonymi umiejętnościami są głównymi wątkami powieści. Pojawia się również motyw miłości, która stanowi odskocznię od nieustającej walki. Właśnie wtedy fabuła zwalniała, a czytelnik mógł chociaż na chwilę odetchnąć, a wierzcie mi, jest po czym! Akcja pędzi jak szalona, nie przytłacza, dzięki czemu z łatwością można się przenieść do tego świata. Jest on nieprzewidywalny, w jednej chwili jesteśmy świadkami idylli, radości, a już w następnym akapicie dzieją się rzeczy, którym nie w sposób przewidzieć. Pod tym względem Autorka stanęła na wysokości zadania.



Tymczasem bohaterowie budzą we mnie mieszane uczucia. W pierwszej części Mare wzbudzała moje zaufanie, lubiłam ją, jednak po lekturze kilkunastu stron „Szklanego miecza” wiedziałam, że to się zmieni. Postać starała się irytująca, często zaprzeczała sama sobie – raz odgrywała męczennicę, która ma polec w imię wyższych wartości, a chwilę później stawała się tyranem, który nic sobie nie robił z rad przyjaciół! Takiej Mare nie da się lubić… Natomiast moją sympatię nadal wzbudzał Cal, który zapunktował sobie już w „Czerwonej Królowej”, a także Shade i Farley. Brat głównej bohaterki od razu zyskał w moich oczach, był miły, pomocny i robił wszystko, by wspomóc siostrę. Nie potrafiłam od razu rozgryźć Farley, która na początku była niezwykle nieprzyjemna, ale potem okazuje się, że ma serce ;)

„-Nie możemy wybrać, kogo pokochamy. Chociaż tak bardzo chciałbym, żeby było inaczej.”

Podsumowanie: „Szklany miecz” jest świetną kontynuacją serii. Autorka pokazała, że kryzys drugiego tomu w ogóle jej nie dotyczy, bo stworzyła powieść pełną akcji i królewskich intryg. Samo zakończenie wbija w fotel i powoduje, że ma się kaca książkowego przez kilka dni. Mimo tego, że główna bohaterka jest irytująca, reszta rekompensuje wszystko. Z niecierpliwością czekam na kolejny tom <3

Przypominam o rozdaniu, w którym można zgarnąć "Zanim się pojawiłeś" ;)
















Książka bierze udział w wyzwaniu:
* Czytam opasłe tomiska;
* Klucznik: Inny świat;

Szklany miecz [Victoria Aveyard]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.