21 lipca 2016

Cecelia Ahern - "Pamiętnik z przyszłości"


Tamara miała wszystko - luksusowy dom, markowe ubrania, bogate przyjaciółki, jednak wszystko zmienia się po samobójstwie jej ojca. Przez jego długi tracą praktycznie cały dobytek i muszą się przeprowadzić na wieś, gdzie mieszkają ich krewni. Jedną z rozrywek w tej miejscowości jest biblioteka objazdowa, z której można wypożyczać wcześniej zamówione książki. Właśnie dzięki niej Tamara trafia na zamknięta księgę, którą można otworzyć jedynie za pomocą klucza. Co zawiera tajemnicza książka? Jak wpłynie na życie dziewczyny?

Cecelia Ahern to jedna z moich ulubionych autorek. Co prawda nie czytałam wszystkich jej książek, jednak jej „P.S. Kocham Cię” sprawiło, że zakochałam się w jej prozie, a „Love, Rosie” jedynie mnie w tym utwierdziło. Niestety wydana kilka miesięcy temu powieść „Kiedy Cię poznałam” zawiodła mnie, podobnie jak „Miłość i kłamstwa”, dlatego do „Pamiętnika  z przyszłości” podchodziłam z dużą rezerwą. 

Książkę można podzielić na dwie części. Pierwsza z nich mnie nie porwała. Opis z tyłu książki był intrygujący, jednak już pierwsze strony mnie rozczarowały. Narratorką jest kilkunastoletnia Tamara, która od samego początku wzbudzała we mnie negatywne emocje. Rozpieszczona dziewczyna, która miała wszystko na skinienie palca, nie umie okazywać wdzięczności i szacunku tym, którzy na to zasługują. Na każdym kroku okazywała swoje niezadowolenie spowodowane tym, że utknęła u wujostwa i nie może wybrać się do Starbucksa lub na zakupy ze swoimi przyjaciółmi. Ugh, nawet nie zdajecie sobie sprawę z tego, jak główna bohaterka mnie irytowała. Ciężko czytało mi się tą część, zwłaszcza, że pełno w niej przydługich opisów typowych dla nastolatki czynności, wynurzeń, które tak naprawdę nie wnosiły za wiele do powieści poza nieustannym utyskiwaniem Tamary na wszystko – począwszy od zachowania matki przez milczenie wujka po nadopiekuńczość ciotki. 

Druga część jest zdecydowanie lepsza. Zaczyna się coś dziać, aura tajemniczości spowija losy głównej bohaterki i robi się ciekawie. Z uwagą śledziłam poczynania Tamary i Wesleya i zastanawiałam się, do czego to wszystko prowadzi. Niestety końcówka jest dość przewidywalna i całą intrygę udało mi się dużo wcześniej. Chwilami miałam wrażenie, że Autorka celowo naciąga niektóre wątki, by powieść miała większą objętość. 

Najmocniejszą stroną tej powieści są kreacje bohaterów. Ahern stworzyła różnorodne, niebanalne i złożone i często niejednoznaczne postacie, które dodają historii kolorytu. Najlepszym przykładem jest Rosaleen, którą poznajemy jako kurę domową, jednak pod koniec powieści się zmienia, jednak to nie ona wzbudziła moją sympatię, tylko siostra Ignacjusz. Przemiła kobieta, która wręcz zaraża swoim optymizmem. Uwielbiam takich bohaterów, dzięki nim lektura staje się czystą przyjemnością :)

Podsumowanie: „Pamiętnik z przyszłości” nie jest wybitną pozycją, ale nie oznacza to, że jest zła. Przez większą część książki męczyłam się z nudną fabułą i narzekaniem głównej bohaterki. Historia wciągnęła mnie dopiero na samym końcu, jednak to nie wystarczyło, abym mogła zaliczyć ją do grupy moich ulubionych powieści tej Autorki. 

Ocena: 5/10

Książka bierze udział w wyzwaniu:
* Grunt to okładka

Autor: Cecelia Ahern
Tytuł: Pamiętnik z przyszłości"
Liczba stron: 432
Premiera (tego wydania): 8 czerwca 2016
Wydawca: Wydawnictwo Akurat

Pamiętnik z przyszłości [Cecelia Ahern]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE





Powieść Cecelii Ahern miałam przyjemność przeczytać dzięki Business&Culture oraz Wydawnictwu Akurat, za co bardzo dziękuję! :)

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.