9 lipca 2016

Jenna Miscavige Hill - "Ofiarowana. Moje życie w sekcie scjentologów"

Autor: Jenna Miscavige Hill, Lisa Pulitzer
Tytuł: "Ofiarowana. Moje życie w sekcie scjentologów"
Liczba stron: 456
Premiera: 2 lipca 2013
Wydawca: Wydawnictwo Znak

Ofiarowana. Moje życie w sekcie scjentologów [Jenna Miscavige Hill, Lisa Pulitzer]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

Narratorką jest Jenna Miscavige Hill, bratanica przywódcy Kościoła scjentologów, Davida Miscavige’a. Historia rozpoczyna się w chwili, gdy dziewczynka kończy 7 lat i  podpisuje umowę z organizacją, którą można porównać do cyrografu z diabłem. Udaje się na Ranczo, gdzie mieszkają dzieci innych członków sekty. Bez względu na wiek, wszyscy remontują ośrodek, począwszy od podstawowych zadań, jak naprawa dachu, po drobne prace w ogrodzie. Z czasem wykształca się hierarchia, której podstawą jest lojalność, co sprawia, że dzieci od najmłodszych lat uczą się donosić na inne, tym samym pokazując jak oddane są sprawie. Jedynymi chwilami wytchnienia w życiu Jenny są wizyty u matki na Florydzie, która jako wysoko postawiony pracownik żyje w luksusowych warunkach, o jakich dziewczynka może jedynie pomarzyć na Ranczu. Po powrocie do ośrodka zostaje ponownie poddana praniu mózgu…


Praktyki Kościoła Scjentologów budzą wiele kontrowersji, często padają oskarżenia o oszustwa oraz przestępstwa. Jenna Miscavige Hill ukazuje całą prawdę o tej organizacji. Skoro autorką jest bratanica lidera scjentologów , liczyłam na to, że dostanę niesamowicie ciekawą historię, która nie tylko zwali mnie z nóg, ale również obnaży prawdziwe oblicze tej sekty, która niejedno ma na sumieniu. Niektóre fragmenty naprawdę wgniatały w fotel, jednak większość książki opiera się na suchych faktach. Najbardziej przerażał mnie ośrodek, w którym mieszkała Jenna. To, co robili z tymi dziećmi, to czysty wyzysk, a jeszcze gorsze były wielogodzinne przesłuchania, którym były poddawane. Nie dziwię się, że po takim praniu mózgu, nastolatkowie nie potrafią podjąć samodzielnie decyzji, a jedyne czego pragną to awans w hierarchii organizacji.

Wydania: polskie/amerykańskie/włoskie

Jednak „Ofiarowana” nie spełniła moich oczekiwań. Temat był ciekawy, można było się pokusić na coś naprawdę mocnego. W tym przypadku efekt końcowy jest słaby. Widać, że Autorka nie ma daru przekazywania swojej historii w interesujący sposób, dzięki czemu mogłaby ją „sprzedać” czytelnikowi. Po pierwszych kilkudziesięciu stronach byłam tak zmęczona lekturą, że odłożyłam ją na bok. Dawno mi się to nie zdarzyło! Robiłam kilka podejść do tej książki, aż w końcu ją zmęczyłam. Suche fakty w żaden sposób nie przekonały mnie do tej pozycji. 

Podsumowanie: „Ofiarowana. Moje życie w sekcie scjentologów” przedstawia straszną historię dziewczyny, która nie miała wyboru i musiała przystąpić do tej organizacji. Ich działania są kontrowersyjne, temat jest niezwykle ciekawy, jednak sam przekaz tej opowieści nie jest najlepszy. Czyta się dość ciężko, brakuje mi w tym wszystkim emocji, bo tak naprawdę Jenna Miscavige serwuje nam porcję suchych faktów, które co prawda nie są dostępne dla wszystkich, jednak brakuje mi „ubrania” tego w bardziej przyswajalny sposób. 

Ocena: 4/10

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.