22 września 2016

Jojo Moyes - "Zanim się pojawiłeś"

  Autor: Jojo Moyes
  Tytuł: "Zanim się pojawiłeś"
  Seria: Zanim się pojawiłeś, t.I
  Liczba stron: 384
  Premiera: 27 kwietnia 2016
  Wydawca: Wydawnictwo Świat Książki

  Leniwa niedziela: Zanim się pojawiłeś [Jojo Moyes]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

  "Człowiek ma tylko jedno życie. I właściwie ma obowiązek wykorzystać je najlepiej, jak się da."

Jedna chwila może nieodwracalnie zmienić życie. Przekonał się o tym William Traynor, który w deszczowy ranek , chcąc złapać taksówkę, zostaje potrącony przez rozpędzony motocykl oraz Lou Clark, która z dnia na dzień traci pracę w kawiarni Bułka z masłem. Właśnie te zdarzenia sprawiają, że dziewczyna zjawia się w domu państwa Traynorów, którzy zatrudniają ją do opieki nad sparaliżowanym synem. Wydawać by się mogło, że praca nie będzie ciężka, jednak dzieli ich przepaść. On – uparty, zamknięty w sobie, dotknięty przez los, zgorzkniały. Ona – urodzona optymistka, pomocna, miła, wiecznie uśmiechnięta, nosząca kolorowe (często niepasujące do siebie) ubrania. Stawia przed sobą niezwykle trudne zadanie: chce przywrócić Willowi radość życia, pragnie aby na jego przystojnej twarzy znowu zagościł uśmiech. Czy jej się to uda?

Jojo Moyes to brytyjska pisarka, która wcześniej pracowała dla „The Independent”. Obecnie cały swój czas poświęca na pisanie. Sławę przyniosła jej powieść „Zanim się pojawiłeś”, która została przetłumaczona aż na 31 języków. 

Po „Zanim się pojawiłeś” chciałam sięgnąć zaraz po premierze I wydania. Jednak w natłoku książek, kompletnie zapomniałam o tej pozycji. Na szczęście dzięki premierze filmu, nadarzyła się idealna okazja do tego by w końcu poznać historię Lou i Willa. Nie ukrywam, że już na początku miałam wobec niej ogromne oczekiwania, trochę bałam się, że się rozczaruję, jednak… jestem zachwycona! Ostatnie zdania doczytywałam przed salą kinową i już wtedy nie potrafiłam opanować emocji. 

"Zmuszaj się do przekraczania własnych granic. Nie spoczywaj na laurach. Noś z dumą swoje pasiaste rajstopy. A jeśli się upierasz, żeby związać się na stałe z jakimś śmiesznym gościem, zachowaj to gdzieś w sobie. Świadomość, że wciąż masz przed sobą możliwości, to luksus."

Fabuła nie jest skomplikowana, jednak nie jest to równoznaczne z tym, iż uważam ją za banalną. Piękna historia, w której łączy się ból, cierpienie, brak zrozumienia z nadzieją, radością, budowaniem własnej pewności siebie. Pomimo tego, że losy Lou i Willa to fikcja literacka, to odzwierciedlają prawdziwe życie. To nie jest jakieś tam czytadło z infantylnymi bohaterami, którzy zakochują się w sobie już na pierwszych stronach powieści. To opowieść o przyjaźni, miłości, cierpliwości, ambicjach, chęci życia i wielu, wielu innych sprawach, które każdy z nas interpretuje w różnoraki sposób. Obfituje w emocje, czasami powoduje, że pojawiają się łzy, a chwilę później napady śmiechu. Dawno nie czytałam książki, która wywoływałaby u mnie tak wiele skrajnych odczuć! Jednym z moich ulubionych fragmentów powieści są urodziny Lou. Istne szaleństwo! Dawno się tak nie uśmiałam, a prezenty.. Genialne! I pomyśleć, że jedna mała rzecz może tak cieszyć ;)

Bohaterowie reprezentują dwa różne światy. Są jak ogień i woda, co doskonale widać na samym początku. Jednak z czasem oboje uzależniają się od siebie. Są ludzie, którzy jak Lou potrafią porzucić wszystko, by pomóc komuś takiemu jak Will. Ich pomoc jest nieoceniona, a optymizm wręcz zaraźliwy. Są również tacy jak Will, którzy popychają ukochane osoby do tego, by czerpać z życia pełnymi garściami, nawet jeżeli wiąże się to z tym, że nie będzie ich w pobliżu. 

"Po prostu żyj dobrze. Po prostu żyj."

Podsumowanie: „Zanim się pojawiłeś” to jedna z tych powieści, która zaraz po przeczytaniu zapadają w pamięć i nie sposób o nich zapomnieć. Piękna, wzruszająca historia, która skradła moje serce i wiem, że niezwykle trudno będzie ją przebić. Polubiłam bohaterów, zwłaszcza nieustannie uśmiechniętą Lou, która zarażała wszystkich swoim optymizmem. Mam nadzieję, że w „Kiedy odszedłeś” nadal będzie tą samą dziewczyną w pszczółkowych rajstopach.

Ocena: 10/10
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.