18 października 2016

Waldemar Ciszak/Michał Larek - "Mężczyzna w białych butach"

 
Autor: Waldemar Ciszak, Michał Larek
  Tytuł: "Mężczyzna w białych butach"
  Liczba stron: 328
  Premiera: 3 sierpnia 2016
  Wydawca: Wydawnictwo Czwarta Strona

Mężczyzna w białych butach [Michał  Larek, Waldemar Ciszak]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE


Rok 1991. Na jednym z poznańskich osiedli zostaje zamordowany we własnym mieszkaniu kilkunastoletni chłopiec. Sprawa od samego początku jest priorytetem Policji, która dość szybko łączy ją z zabójstwami i gwałtami na nastoletnich chłopcach, które miały miejsce w kilku innych większych miastach w Polsce. Funkcjonariusze Policji sprawdzają każdy, nawet najmniejszy szczegół, który może doprowadzić ich do sprawcy.

Waldemar Ciszak i Michał Larek to świetny duet pisarski. Waldemar Ciszak to były prokurator Wydziału Śledczego Prokuratury Wojewódzkiej w Poznaniu, obecnie adwokat. Michał Larek jest dziennikarzem i wykładowcą. Panowie zadebiutowali jako duet na polskim rynku wydawniczym reportażem kryminalnym „Martwymi ciałami” o Edmundzie Kolanowskim. „Mężczyzna w białych butach” to kolejny reportaż Ciszaka i Larka opowiadający o kolejnym seryjnym zabójcy grasującym w Poznaniu – Tadeuszu Kwaśniaku. 

Kolorowa okładka, pięknie wydana książka… Początkowo byłam dość sceptycznie nastawiona do tej pozycji. Lubię kryminały, jednak reportaże to nie moje klimaty. Tymczasem wystarczyło kilkanaście stron bym wciągnęła się w historię opowiedzianą przez autorów. Ciszak i Larek umiejętnie prowadzą czytelnika przez całe śledztwo, które ze strony na stronę nabiera tempa. Elektryzuje, przeraża, wprawia w osłupienie – tak pokrótce mogę opisać towarzyszące mi w trakcie lektury emocje. W głowie mi się nie mieści, że tak niepozorny człowiek mógł być mordercą i gwałcicielem i nie dostrzegał, że to, czego się dopuszczał był karygodne, naganne.  


Ogromnym plusem jest plastyczność języka, jakim posługują się w tej książce autorzy. Bez najmniejszego problemu mogłam przenieść się na poznańskie Rataje, gdzie doszło do jednego z morderstw, do sali, gdzie przesłuchiwano podejrzanego. Przez cały czas miałam wrażenie jakbym towarzyszyła policjantom w czasie śledztwa, często udzielała mi się ich złość i obrzydzenie. Fajnym zabiegiem było również umieszczenie oryginalnych artykułów Żuka na końcu książki. 

Podsumowanie: Jako studentka prawa niejednokrotnie miałam styczność z opisami zbrodni, jednak ta pozycja zrobiła na mnie piorunujące wrażenie. Wstrząsająca historia, która wydarzyła się naprawdę, opowiedziana w przystępny sposób okazała się strzałem w dziesiątkę. Dla pasjonatów historii i kryminalistyki będzie to zapewne interesująca pozycja, dla wielu innych, zwłaszcza rodziców małych dzieci, może być przestrogą. 

Ocena: 8/10


Za możliwość przeczytania „Mężczyzny w białych butach” dziękuję Księgarni Lovebooks.pl

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.