2 stycznia 2017

Soman Chainani - "Świat bez książąt"

  Autor: Soman Chainani
  Tytuł: "Świat bez książąt"
  Cykl: Akademia Dobra i Zła, t.II
  Liczba stron: 438
  Premiera: 17 czerwca 2015
  Wydawca: Wydawnictwo Jaguar

  Akademia Dobra i Zła 2. Świat bez książąt [Soman Chainani]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE
Bajka Agaty i Sofii dobiegła końca. Dziewczynki powróciły do szarej rzeczywistości, gdzie magia, okazałe zamki, piękne księżniczki i przystojni książęta nie istnieją. Jednak każda z nich czuje się nieswojo w związku z tym zakończeniem i wystarczyło jedno życzenie, by bajka rozpoczęła się na nowo. Jednak świat, który znają dziewczyny już nie istnieje. Ich decyzja przed opuszczeniem bajki sprawiła, że szkoły zmieniły się nie do poznania, a Agata i Sofia dla jednych stały się bohaterkami, a dla innych arcywrogami. Czy tym razem bajka dziewczynek zakończy się zwrotem „i żyli długo i szczęśliwie”?

„Świat bez książąt” to druga część trylogii „Akademia Dobra i Zła”, która jest debiutem pisarskim Somana Chainiego i dzięki której od razu znalazł się na liście bestsellerów New York Time i utrzymywał się na niej przez 33 tygodnie. Jest pisarzem i reżyserem, którego filmy grane były na około 150 festiwalach filmowych, na których zdobył ponad trzydzieści nagród. W czasie wolnym, kiedy nie pisze i nie uczy w Nowym Jorku, jest zapalonym tenisistą i rzadko przegrywał.

Pierwsza część zakończyła się w intrygujący sposób i z niecierpliwością czekałam na chwilę, kiedy będę mogła powrócić do świata, w którym króluje magia, piękne księżniczki i książęta. Po dłuższym czasie udało mi się przenieść do bajki, jednak świat, do którego wkroczyłam był całkowicie inny od tego, który zapamiętałam z poprzedniego tomu. Zmienił się również nastrój panujący w powieści. Dawniej było słodko i miło, a tutaj dostajemy mroczną wizję zbliżającego się starcia, ogrom intryg i knowań. Do samego końca nie wiadomo kto tak naprawdę jest dobry, a kto zły, ani jak zakończy się bajka dziewczynek. Poza walką dobra ze złem, powieść porusza kwestie podziału płci. W powieści można dostrzec wiele stereotypowych dotyczących zarówno kobiet, jak i mężczyzn, a wszystko składa się w zgrabną całość.

W pierwszej części Sofia działała mi na nerwy. Nie potrafiłam przekonać się do tej bohaterki. Tym razem moja irytacja rozłożyła się równomiernie na dwie postacie. O ile mój stosunek do Sofii nie uległ zmianie, tak w tej części Agata doprowadzała mnie czasami do białej gorączki. Dawno nie miałam do czynienia z tak niezdecydowaną bohaterką. Z jednej strony chciała pozostać wierna osobie, którą uważała za przyjaciółkę, ale kiedy tylko dochodziło do jej spotkania z Tedrosem, to zapominała o wszystkim, liczył się tylko on i ich szczęśliwe zakończenie. Autor chciał pokazać jej rozdarcie wewnętrzne, jednak jej zachowanie było dla mnie irracjonalne. 

Podsumowanie: „Świat bez książąt” to bardzo dobra kontynuacja historii Agaty i Sofii. Mimo tego, że zachowanie głównych bohaterek mnie irytowało, to całość jest na bardzo wysokim poziomie. Czytało się szybko, a losy dziewczynek wciągnęły mnie na tyle, że gdybym miała pod ręką trzeci tom cyklu, to z pewnością od razu bym po niego sięgnęła. Kto by pomyślał, że klimat bajek tak bardzo przypadnie mi do gustu ;)

Cykl "Akademia Dobra i Zła":
Akademia Dobra i Zła | Świat bez książąt | Długo i szczęśliwi
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.