30 maja 2017

Alex Marwood - "Najmroczniejszy sekret"


Zmarł Sean Jackson, szanowany i lubiany przez wielu wpływowych ludzi mężczyzna, który przez całe życie zajmował się wykupywaniem starych, zaniedbanych rezydencji, które następnie odnawiał i sprzedawał. Sukces w życiu zawodowym nie przykładał się na życie osobiste. Miał cztery żony, a w każdym związku co najmniej jedno dziecko. Nieustannie otaczał się kobietami, dlatego śmierć w hotelowym pokoju, gdzie był przykuty kajdankami do łóżka, nie wzbudziła niczyich podejrzeń. Przy okazji śmierci i zbliżającego się pogrzebu biznesmena powraca tragedia, która kilkanaście lat temu, wstrząsnęła całą rodziną i została nagłośniona przez media w całym kraju. W trakcie obchodów 50. urodzin Seana Jacksona w tajemniczych okolicznościach zniknęła jedna z jego córek – Coco, a wydarzenie to odcisnęło piętno na każdym uczestników tychże urodzin. Z powodu pogrzebu Jacksona do jego najnowszej rezydencji przyjeżdżają znajomi, którzy doskonale pamiętają owe wydarzenia z 2004 roku. Czy jedna z największych rodzinnych tajemnic Jacksonów zostanie rozwiązana?

Alex Marwood to pseudonim literacki angielskiej dziennikarki, która zadebiutowała na rynku wydawniczym powieścią „Dziewczyny, które zabiły Chloe”, za którą otrzymała prestiżową nagrodę Edgar Allan Poe Award w kategorii Najlepsza powieść roku 2014. Do chwili obecnej w Polsce ukazały się trzy powieści pisarki: wcześniej wspomniana „Dziewczyny, które zabiły Chloe”, „Zabójca z sąsiedztwa” oraz najnowsza – „Najmroczniejszy sekret”.

Pewnie kiedy już człowiekowi kłamanie wchodzi w nawyk, zaczyna być to jego drugą naturą (...).

Sięgając po tę książkę miałam dość duże oczekiwania na skutek wielu pozytywnych recenzji znajomych blogerów. Wiedziałam, że Marwood umie pisać i potrafi zaskoczyć czytelnika. Fabuła „Najmroczniejszego sekretu” toczy się dwutorowo – śledzimy wydarzenia związane z przygotowaniami do pogrzebu Seana Jacksona, a także poznajemy kulisy wydarzeń towarzyszące obchodom katastrofalnych w skutkach 50. urodzin mężczyzny. Sam pomysł na fabułę jest bardzo fajny, jednak wydaje mi się, że Marwood nie wykorzystała jego potencjału. Mimo, że dba o szczegóły, które, jak się później okazuje, są bardzo ważne, to w wątkach brakuje mi dynamizmu, a samo rozwiązanie tajemnicy jest dość przewidywalne. Domyśliłam się, kto za tym stoi będąc w połowie powieści. Zabrakło mi również rozwinięcia kilku epizodycznych wątków, które mnie zaintrygowały i moja ciekawość nadal nie została zaspokojona.

O ile fabularnie książka mnie nie usatysfakcjonowała, tak za sposób, w jaki Marwood wykreowała bohaterów, a także ich osobowość zasługuje na ogromne brawa. Dawno nie miałam do czynienia postaciami, których psychika byłaby aż tak złożona. Dzięki temu czytelnik jest w stanie dostrzec jak poszczególni bohaterowie postrzegają jedno wydarzenie. Nadto, bardzo podobało mi się, że w parze ze złożonością charakteru idzie nieprzewidywalność. W trakcie lektury niejednokrotnie zmieniałam zdanie o poszczególnych postaciach, w większości na gorsze. Nie potrafiłam przywiązać się do żadnego z nich, nikt nie wzbudził mojej sympatii. 

Są takie prawdy, które mogą zdruzgotać świat. Pewne rzeczy powinny zostać w tajemnicy, nawet jeśli ta tajemnica będzie cię zżerać od środka.

Podsumowanie: "Najmroczniejszy sekret” kusi nie tylko przecudną okładką, która idealnie wpisuje się w całą serię Wydawnictwa Albatros, ale również ciekawymi postaciami, które nie sposób przejrzeć i rozgryźć. Mimo, iż fabuła odrobinę mnie rozczarowała, zwłaszcza to, że dość szybko można nabrać podejrzeń co do osoby sprawcy, to trzeba przyznać, że kreacje bohaterów bronią tej powieści. Byłam mile zaskoczona tak dużą różnorodnością, a także językiem powieści, którym autorka umiejętnie operuje. Jest on przystępny, dzięki czemu powieść czyta się dość szybko. 

Muszę przyznać, że mimo tych niedociągnięć, polecam Wam tę lekturę, chociażby z uwagi na bohaterów. Pamiętajcie, że pierwsze wrażenie może być złudne, a tam gdzie są duże pieniądze, jest również wiele sekretów, za które ktoś może zapłacić życiem…

Autor: Alex Marwood
Tytuł: "Najmroczniejszy sekret"
Tłumaczenie: Rafał Lisowski
Liczba stron: 416
Premiera: 10 maja 2017 
Wydawca: Wydawnictwo Albatros










Za możliwość przeczytania tej powieści bardzo dziękuję Wydawnictwu Albatros :)
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.